När kunskapen inte räcker till : En kvalitativ studie av barnpsykiatrins uppfattning om användandet av sociala medier hos barn med psykisk ohälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

Sammanfattning: Sociala medier är idag en självklar del i många barns vardag och forskning har visat en kraftig ökning av användandet under de senaste åren. Samtidigt har forskning visat att psykisk ohälsa hos barn blivit vanligare och vart tionde barn i Sverige lider av psykisk ohälsa. Utifrån detta var studiens syfte att undersöka hur professionella inom barnpsykiatrin uppfattar användandet av sociala medier vid mötet med barn. Fyra kvalitativa intervjuer med kuratorer i olika verksamheter inom barnpsykiatri har genomförts. Resultatet visade att kuratorernas upplevelser av sociala medier är att det inverkar på barns mående och att det finns en kunskapsbrist kring sociala medier. Resultatet visade även att det saknas metoder och material för att kartlägga och hantera användandet av sociala medier hos barn med ångestproblematik. Studien visade därmed att det finns ett behov inom barnpsykiatrin att utveckla arbetet med sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)