Några grundsärskoleelevers uppfattningar om sitt inflytande i skolan : En kvalitativ studie baserad på fokusgruppintervjuer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar några elever inskrivna i grundsärskolans senare del har om sitt inflytande i skolan. Det empiriska materialet samlades in genom två fokusgruppintervjuer där sammanlagt fyra elever deltog. Eleverna tillhör formellt en grundsärskoleklass men har alla även viss undervisning i åldersadekvata grundskoleklasser. Studien har en kvalitativ metodansats med inspiration av barndomssociologisk teori, med Lundys (Welty & Lundy, 2013) inflytandemodell som teoretiskt analysverktyg. Resultatet visar att den sociala miljön har betydelse för elevernas möjlighet till inflytande. Elevernas grundsärskoleklass uppfattas som trygg och inkluderande vilket fungerar som en grund för elevernas mod och vilja att använda sitt aktörskap. Elevernas grundskoleklasser uppfattas däremot som otrygga vilket hämmar deras inflytande. De områden som eleverna uppfattar att de har inflytande i är uteslutande kopplat till deras grundsärskoleklass. Eleverna uppfattar att de involveras det vill säga att vuxna söker elevernas åsikter, lyssnar och agerar när det gäller deras individuella veckodagbok, raster, utvecklingssamtal, klassråd samt schema. Vilket tyder på att de har reellt inflytande inom dessa områden. Vad gäller undervisning framgår av resultatet att det är ett område där elevernas inflytande skulle kunna beskrivas som begränsat. Det handlar dock inte om inte all undervisning. I en del ämnen uppfattar de att de har mer inflytande och i andra mindre. Det går därför inte att dra den enkla slutsatsen att eleverna saknar inflytande utan att det beror på ämnets natur och vilken relation de har till undervisande lärare. Ett annat viktigt resultat var att mer inflytande skulle potentiellt kunna öka elevernas engagemang. Eleverna gav under fokusgruppintervjuerna flera olika exempel på hur de skulle vilja att undervisningen såg ut i olika ämnen. Uppgifter där eleverna får använda mer av sin kreativitet uppfattas som roligare av eleverna. Det handlar därför om att själva formen för undervisningen begränsar deras engagemang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)