Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. Studien har för avsikt att utforska det företagsekonomiska könet som social konstruktion kopplat till kvinnliga chefer och kvinnligt företagande. Metod: Kvalitativ metod med hjälp av en kritisk diskursanalys. Slutsats: Det finns tydliga gränsdragningar mellan kvinnor och män i arbetslivet där media förstärker samhällets idéer om kvinnligt i förhållande till manligt. Kvinnan framställs återkommande som avvikande och underordnad mannen i arbetslivet, medan mannen symboliserar makt, framgång och högre positioner i hierarkin. Kvinnan verkar vara den normbrytande identiteten som konstruerar det företagsekonomiska könet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)