Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. Undersökningen utgår ifrån en komparativ semiotisk analys där jag tar del av fyra wellness-influencers inlägg på Instagram under ett tidsspann på sex dagar. Inläggen analyseras utifrån Roland Barthes teori om denotation och konnotation samt Peirce’s kategorisering av teckentyper; ikon, index och symbol. Ett postfeministiskt teoretiskt perspektiv anlades. Fortsättningsvis utgår jag ifrån Pierre Bourdieus teori om symboliskt kapital, habitus och socialt fält.   Analysen visade att de inlägg som har producerats både inom en svensk och en amerikansk kontext gav uttryck för postfeministiska begrepp. Fortsättningsvis präglades inläggen av både yttre attribut och attribut vad gäller ekonomiskt kapital och klass. I den komparativa analysen framfördes dock en del skillnader om hur dessa begrepp tar sig uttryck. I en svensk kontext ligger fokus på att främja den fysiska kroppen genom träning, kost och en kontroll över kroppen. Medan ett centralt tema i en amerikansk kontext är att optimera det mentala tillståndet genom meditation, självhjälp och individuellt handlande.    Sammanfattningsvis kopplas det an till en övergripande samhällskontext i de båda länderna där jag lyfter fram hur olika sociala och kulturella värderingar bidrar till en normativ syn på hälsa som återfinns inom sjukvården. Avslutningsvis betonar jag hur de fyra wellness- influencerna upprätthåller och reproducerar ideologier och budskap som bottnar i en ensidig syn på hur en hälsosam individ bör se ut och vara.    Sökord: wellness, semiotik, denotation, konnotation, ikon, index, symbol, postfeminism, attribut, klass Rubrik: ”Wellnes i västvärlden- hälsa, självförbättring eller besatthet” Författare: Maja Engebö Cedergren   Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp  Konst, kultur och kommunikation (K3)  Fakulteten kultur och samhälle Malmö universitet  Handledare: Ann Sophie Naumann Examinator: Fredrik M. Norén

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)