Mälarängsskolan F-6

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Platsen för tomten är i Mälaräng, mellan Bredäng och Mälarhöjden. Bredäng och Mälarhöjden är områden som har stora skillnader när det gäller bl.a. befolkningstäthet och medianinkomst.   En av projektets huvudtankar är att skolan ska kopplas närmare staden och staden närmare skolan. Detta genom att sätta skolan i ett sammanhang både i staden och i närområdet. Skolan öppnar upp sig mot tre riktningar med entréer. En som riktar sig mot Bredäng, (samt närliggande Slättens gård, skogsområde och park). Den andra riktar sig mot Mälarhöjden (Samt närliggande rekreationsslinga). Den tredje riktar sig mot Västertorp. (Slättgårdsvägen samt närliggande bostadskvarteret Gulddragaren). Detta ska bidra till en sammankoppling av områdena och en mötesplats för att gynna social hållbarhet i området.   Skolgården har varit en viktig del i projektet. Skolan har en lugn skolgård, en för lek och idrott och en mer representativ gård. Den lugna gården är i den norra delen av tomten, mot denna gård är alla klassrum och arbetsrum riktade för att utnyttja norrljuset och ge en fokuserad miljö med en lugn utsikt. Gården för lek och idrott består av en kulle, samt en idrottshall som skolbyggnaden omfamnar. Omfamningen av kullen skapar en intressant och lekfull rumslighet samtidigt som det underlättar för markbearbetningen då stora höjdskillnader minimeras och schaktarbete kan besparas. Vidare kopplar gården till del av berget, slättens gård och den allmänna parken. På sikt är tanken att Slättens gård skulle kunna bli en del av skolan med en verksamhet som t.ex. 4H-gård för skolan och allmänheten. Detta skulle även skapa en tydligare koppling mellan skolan och parken. Den representativa gården ansluter till Slättgårdsvägen och kopplar sig på allén längst vägen. Dessutom talar byggnaden till bostadsområdet Gulddragaren då entrén för denna gård är placerad så den hamnar mittemot bostadskvarterets entré. Denna representativa gård är stenbelagd och har anslutning till busshållplatsen och blir en plats för mer offentliga möten. En del av denna gård används som leveransyta. Byggnadens del som ansluter till leveransytan består av funktioner som kräver tunga eller frekventa leveranser så som kök och slöjd.   I korthet är byggnadens södra del 1-2 våningar och består av kök, matsal (dubbel takhöjd) och slöjd. Byggnadens östra del är 3 våningar och består av hemvister. Åk 1-2 på entréplan, åk 3-4 på våning 1 och åk 5-6 på våning 2.   Byggnadens västra del är 2-3 våningar och har förskolan på entréplanet, personal och administration på våning 1 (personalrum har dubbel takhöjd) och plats för installationer på våning 3.   Byggnadens mittendel är allyta, ”vinterträdgård” och trapphus. Som är ett mellanting mellan utomhus- och inomhusmiljö. Alla mer offentliga och ”kreativa” rum har en koppling ut mot mittendelen, vilket möjliggör att man kan gå ut oh jobba från slöjdsalen eller flyta ut till mittenrummet från matsalen. Musiksalen är belägen mittemot matsalen och när dessa flyttas ut bildas det en situation då de som sitter och äter kan se på de som uppträder och spelar musik. Runt kl 13 skiner även solen på de som spelar. Rummet och dess kopplingar ger en större möjlighet till användning av allmänhet, även kvällstid (gäller även idrottssal). Rummet som kan ses som ”kreativt och poetiskt” har en spänning mellan sig och idrottssalen som är mer ”fysisk och kroppsligt”.     Rörelsen från staden och till hemvisten innefattar en rörelse som växlar mellan konkav och konvex samt mellan utblickar och siktlinjer mot grönska utomhus och natur och grönska i byggnaden. För utformningen har tanken om att successivt gå från en mer offentlig och extrovert plats till en mer fokuserad och introvert plats. Hemvistens första del innefattar bl.a. kapprum och allrum och kan fungera bra för grupparbeten och mer sociala aktiviteter. Där möts två årskurser. I mittendelen kan man sitta i lite mindre grupper och ha andra typer av samtal och arbete. I tredje delen finns grupprum och klassrum med fönster ut mot den lugna gården. Här kan fokuserat arbete utföras och man möts klassvis eller i mindre grupper. I hemvisten finns även ett extra tillagt vilrum för 2-3 personer (tillagt efter samtal med personer med bl.a. epilepsi, ADHD och social fobi). Detta tillägg ger plats för återhämtning och lugn i en skolmiljö som idag ofta är mycket extrovert utformade. Vilrummet är i nära anslutning till personalens arbetsrum. Grupprummen är placerade mellan klassrummen för en optimera möjlighet till användning. När grupprummen inte används kan skjutdörrar öppnas och rummet blir då en del av allrummet samt skapar ett ljusinsläpp som går genom hela hemvisten.   De tre entréerna skapar siktlinjer genom mittenrummen då utomhusmiljön runt byggnaden blir synlig. Mittenrummets radie och fasadens radie skapar tillsammans en mellanrumsyta i olika storlekar. En ”inverterad” tunn del av byggnaden som får en mycket speciell rumslighet med utomhusmiljö på ena sidan och mittenrummets miljö på andra sidan. Dessa utrymmen är vindfång på entréplanet och bibliotek och bildsal på våning 1 och 2. Den mindre av denna rumstyp (ovanför representativa entrén) är läsyta till biblioteket och utställningsyta till bildsalen. Här kan t.ex. teckningar mm visas upp för staden.   Taket har en ”lätt” karaktär och vilar på byggnaden. Fästpunkten är förskjuten en bit från takets kant och ger en känsla av att taket fortsätter bortom byggnaden. Och håltakningen i taket får en starkare karraktär. (liknande Lewerents fönster som ”klistrats” på utsidan av öppningen)   Konstruktivt har byggnadens västra och östra del två linjer som är bärande och den södra delen en linje i mitten som är bärande. Takets tyngd leds till de punkter där två bärande väggar möts. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)