UNGDOMARS BESKRIVNING AV MOBBNING OCH KRÄNKNINGAR : FOKUSGRUPPSINTERVJUER MED UTGÅNGSPUNKT I FORSKNINGSPROJEKTET ALICE

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Svenska ungdomars utsatthet för mobbning och kränkningar har ökatdet senaste decenniet. Denna utsatthet kan orsaka psykiska besvär och leda tillpsykisk ohälsa.Syfte: Syftet är att undersöka hur ungdomar beskriver mobbning och kränkningarsamt strategier som motverkar detta.Metod: Kvalitativ metod har använts och fokusgruppsintervjuer har genomförtspå sju skolor. Datamaterialet har analyserats med hjälp av en kvalitativinnehållsanalys med induktiv ansats.Resultat: Under fokusgruppsintervjuerna framkom det att ungdomarna känner oroför att bli utsatta för mobbning och kränkningar, att sociala medier är en plattformdär utsattheten är vanligt förekommande samt att ungdomarna efterfrågar hurmobbning och kränkningar ska hanteras. Resultatet delades in i kategorierna oroför utsatthet, förekommer på sociala medier och hantera en utsatt situation.Konklusion: För att minska ungdomars utsatthet för mobbning och kränkningarsamt förhindra psykiska besvär hos ungdomar kan skolsköterskan inomelevhälsans medicinska insats arbeta hälsofrämjande genom att anpassa sinainsatser efter ungdomarnas behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)