EU-Mopeden : Olycksbild och prevention gällande klass I moped.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Polisutbildningen

Sammanfattning: I slutet på nittiotalet kom EU-mopeden till Sverige, sedan dess har antalet registrerade EU-mopeder ökat år för år. De flesta som kör dessa fordon är i 15 års åldern, men man har också sett att det är väldigt vanlig att även vuxna väljer att köra dessa fordon istället för att skaffa sig två bilar. Under åren har det visat sig att det inte längre bara är män/pojkar som kör moped, även kvinnor/flickor väljer att ta sig fram på moped. När ökningen av registrerade EU- mopeder är ett faktum, så finns det ju även andra faktorer som ökar, exempelvis antalet olyckor. Ser man på olyckstatistiken under år 2000 så skadades 4 personer svårt, medan år 2006 var siffran 161 personer. Orsaken till dessa olyckor är många olika faktorer, alkohol, trimning och dålig trafikkunskap kan vara några. För att få framföra dessa fordon så skall man inneha förarbevis, körkort eller traktorkort. För att få ett förarbevis måste eleven skriva ett godkänt teoriprov hos en av vägverket godkänd utfärdare, däremot ställs inga reglerade krav på det praktiska utförandet. I arbetet har vi försökt få fram hur myndigheterna jobbar med den ökande olycksbilden och hur ungdomarna ser på myndigheternas arbete. För att få svar på det så valde vi att intervjua vägverket, polis, trafikskolelärare och ungdomar. Det som vi kunde tolka och utläsa av intervjuerna var bland annat, att samtliga personer var ganska eniga om att åldern skulle höjas för att få köra EU-moped.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)