Barns inflytande i förskolan : en studie om pedagogers uppfattningar av barns inflytande

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND:Bakgrunden behandlar en del av förskolans historia och dess styrdokument. Beskrivningen av varför pedagogen Fröbel startade Kindergarten samt de styrdokument och förordningar som gjort att förskolans pedagogiska utformning växt fram redogörs. I barnkonventionen lyfts barns rättigheter samt respekten för varandra. Teorin om livsvärlden ligger som grund för hur människan utvecklas i samspel och kommunikation med varandra.SYFTE:Syftet med undersökningen är att ta reda på pedagogers uppfattningar av begreppet barns inflytande i förskolan. Syftet behandlar också hur pedagogerna arbetar med barns inflytande, vilken påverkan de anser att inflytande har på barns utveckling och lärande, samt hur de menar att barn förstår att de har inflytande.METOD:Studien är kvalitativ, första frågeställningen utgår från fenomenografisk ansats med kvalitativ analys i övriga frågeställningar används kvalitativ analys. Redskap som användes är intervju med öppna frågor samt tankekarta. Sex pedagoger intervjuades från fyra förskolor med olika organisatoriska inriktningar.RESULTAT:Det visar sig att pedagogernas uppfattningar av fenomenet barns inflytande utfaller i två kategorier, barns valmöjlighet samt att barnen blir hörda. Pedagogernas arbete med barns inflytande delades upp i tre kategorier. Vilken påverkan barns inflytande har på utveckling och lärande finns indelat i tre kategorier som beskriver olika läroprocesser. Pedagogerna menar att det finns två tillvägagångssätt att bekräfta hur barnen ska förstå att de har inflytande, konkret bekräftelse och kognitiv bekräftelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)