Det är roligt att vara i skogen : En kvalitativ utvärdering av en ekologisk fältundersökning på en gymnasieskola och elevernas upplevelse av undervisning i vetenskaplig metod

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

Sammanfattning: ”Kanteffekt – en ekologisk undersökning” är titeln på ett lektionsmaterial ämnat för elever i kursen biologi 1 på naturprogrammet i gymnasiet. Syftet med denna studie har varit att utvärdera detta material med hjälp av en didaktisk modell, organiserande syften. Modellen kan användas för utvärdering av undervisning. Som metod användes textanalys av lektionsmaterialet, semistrukturerade intervjuer, samt kvalitativ tematisk analys av intervjudatan. Totalt deltog 9 elever och 1 lärare från en större gymnasieskola i Mellansverige och som har erfarenhet av materialet i undervisning i intervjuerna. Utifrån intervjudatan konstruerades 4 teman. Dessa användes sedan för att diskutera lektionsmaterialet och undervisningen utifrån modellen organiserande syften. Av studien framkom att eleverna till högre grad mindes och tog till sig praktiska färdigheter än teoretiska kunskaper. Det framkom också att elevernas inte ser mjukvaruprogrammet Excel som ett verktyg att använda i nuet, utan endast som något som kan vara användbart i framtiden. Av textanalysen framkom att de övergripande syftena med materialet skulle kunna synliggöras bättre för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)