"Jag är lite blyg" : - En kvalitativ studie som undersöker förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna kvalitativa intervjustudie behandlas ämnet blyghet hos barn i förskolan. Studien syftar till att undersöka förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg som används för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet, utifrån fokus på arbetet med yngre och äldre barn. Studien är uppdelad i två delstudier med fokus på arbetet med äldre respektive yngre barn. I undersökningen har kvalitativa semistrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. Sammanlagt har åtta förskollärare intervjuats från fyra olika förskolor där tre är kommunala och en privat. I analysen användes ett barndomssociologiskt perspektiv där begreppen agens, aktörskap, åldersmaktordning, barnperspektiv och barns perspektiv, beings och becomings användes. Det relationella och kategoriska perspektivet har även använts för att tolka och förstå resultatet. Resultatet visade bland annat att blyghet ofta förknippas med något negativt och att det krävs en försiktighet då vi benämner barn som blyga. Förskollärarna har i likhet med den tidigare forskningen flera förslag på verktyg som kan användas i bemötandet av de blyga barnen på förskolan. Förskollärarna nämnde bland annat vikten av att stärka de blyga barnens självkänsla och ge de förtroende och tillit till sin egen förmåga. Resultatet visade även att förskollärarna ansåg att det var av stor vikt att all förskolepersonal arbetade för att skapa ett tryggt och tillåtande klimat på förskolan där människors olikheter uppskattas och respekteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)