Gemensamma provs påverkan på matematikundervisningen : En fallstudie av mellanstadielärares arbete i en svensk kommun

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: En svensk skolkommuns ambitioner har varit att klättra på skolrankingen. Ett sätt att göra detta är att utforma ett kommunalt matematikprov för årskurs 5 i syfte att upptäcka kunskapsluckor i god tid innan det nationella provet i årskurs 6. Syftet med studien är att undersöka hur detta prov påverkar matematiklärarnas arbete. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer av de berörda matematiklärarna. Svaren har analyserats utifrån den teoretiska utgångspunkten sociomatematiska normer. Vi har också analyserat det matematiska innehållet i ett arbetsmaterial som kommunen har uppmanat lärarna till att använda som förberedande material. Resultatet pekar på att matematiklärares arbete påverkas i hög grad av att huvudmannen anordnar ett centralstyrt matematikprov. Detta gäller det matematiska innehållet i deras undervisning och därmed de sociomatematiska normer som råder i klassrummen. Vår slutsats är att kommunens intention att påverka lärarnas arbete infrias, men hur det på längre sikt påverkar elevers kunskapsutveckling återstår att undersöka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)