Anpassning av digital teknik för äldre människor : En kvalitativ studie med smartspeglar som inriktning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Många människor som tillhör äldre generationer har svårt att hänga med i dagens digitaliserade samhälle. Detta kan bero på rädsla, ångest, lågt självförtroende, brist på motivation och intresse. Det kan också bero på att äldre människor inte ser någon nytta med att implementera tekniken i sitt liv. Detta påvisar en negativ inställning mot att använda tekniken. Dålig användbarhet och användarvänlighet är de två faktorer som främst påverkar detta. Upplevelsen av sådant kan i sin tur avgöra deras acceptans mot att använda tekniken. Uppdragsgivaren för denna studie vill underlätta vardagen för äldre människor och arbetar på att ta fram ett hjälpmedel i form av en smartspegel. Definitionen av smartspegel är svår. De gemensamma nämnarna för smartspeglar är framför allt att de består av en digital skärm med en spegel framför, kan visa olika former av information och digitalt material och dessa kan skräddarsys efter användaren(Smart Mirror Guide, 2021). Det finns fler begrepp för denna produkt, t.ex. “magic mirror”.Denna studie bidrar med är att kartlägga vilka önskemål på funktioner och behov målgruppen har gällande gränssnittet i smartspegeln för denna uppdragsgivare. Detta gjordes genom att genomföra en litteraturstudie i form av att ta reda på tidigare forskning inom närliggande områden, ett teoretiskt ramverk som består av användbarhet, användarvänlighet och TAM 2, intervjuer med människor som tillhör målgruppen och skapandet av en prototyp baserad på data från intervjuerna. På prototypen genomfördes sedan användartest och följdfrågor ställdes. Kvalitativ data har samlats in i denna studie, som ledde till en slutsats och en besvarad forskningsfråga. Resultat och slutsats grundas på tidigare forskning, det teoretiska ramverket, intervjuer och användartest. Slutsatsen är att digital teknik kan vara svårt att hantera för den äldre målgruppen och för att förhindra detta består en del av slutsatsen av förslag på lösningar, framför allt för gränssnittet i smartspegeln i denna studie. En syntes togs fram för att uppnå en användbar design för denna målgrupp. Ytterligare förslag är att ge en pedagogisk introduktion till produkten så att användaren förstår nyttan och hur den ska användas. En genomgående enkel utformning av gränssnitt är viktigt för denna målgrupp. Designers bör i så stor mån som möjligt försöka förstå användarnas tidigare erfarenheter och förutfattade meningar. De bör även undvika att få användarna att känna att eventuella fel som uppstår är på grund av dem, låta användarna själva bestämma vilka funktioner som ska vara synliga för att minska risken för förvirring. Studien visar också på att deras upplevelse av användbarhet och användarvänlighet är två stora faktorer som kan öka chansen för acceptans av teknik för denna målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)