Sökning: "Course books"

Visar resultat 1 - 5 av 193 uppsatser innehållade orden Course books.

  1. 1. “Det ska heta unicorn-katt-dinosaurie tid!” : Barns delaktighet genom skapandet av sin egen bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cheka Diaz; Sachithra Wijewickrama; [2024]
    Nyckelord :children’s participation; democracy; preschool; storybooks; story telling; workshops;

    Sammanfattning : The usage of children’s books is a fundamental aspect within a preschool environment. Even though the content in such books are childlike, they are always written by adult authors who appropriates a child-perspective. LÄS MER

  2. 2. Vilka doktriner inom den klassiska liberalismen kan kopplas till de historiska händelser som bidragit till att Kurdistan lyckats bilda en självstyrande region i Irak? : En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Anwar Mohammad Weilan; [2023]
    Nyckelord :Kurdistan; Kurds; Kurdish History; Kurdistan Region; Autonomy; Classic Liberalism; Natural Rights; Utilitarianism; Social Darwinism;

    Sammanfattning : This study conducts an analysis of the Classical Liberal doctrines, namely Natural Rights, Utilitarianism, and Social Darwinism, in the context of historical events contributing to the successful establishment of autonomous governance by the Kurdish population in Iraq. The research methodology employed is qualitative case study, with the case subject being the Kurdistan region in northern Iraq. LÄS MER

  3. 3. Historieläroböcker av god kvalitet : En kvalitetsundersökning av moderna historieläroböcker för gymnasiet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :James Willetts; [2023]
    Nyckelord :Kvalitetsundersökning; historieläroböcker; kvalitet; läromedel; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to find out the quality of the following textbooks for the high school course history 1b, Tänk historia (TH), Bilden av historien 1b (BH) and Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (MOSS). The books quality is calculated by using the five analysis criteria’s: course and subject plan, graphic design, use of language, use of images, and tasks and forms of knowledge. LÄS MER

  4. 4. Litteraturanalysens ämneskonceptioner : Litteraturanalysens aktiviteter i läromedel för Svenska 3 och läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felicia Granbacke; [2023]
    Nyckelord :Teaching studies; teaching paradigms; literature teaching; upper secondary school; textbooks; Läromedelsanalys; läroboksanalys; litteraturundervisning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Based on the extensive goals and mission in the Swedish curriculum regarding literature and analysis, this study examines how said curriculum and two textbooks, for the third course in Swedish in upper secondary school, suggests learning activities for literary analysis. Using content analysis and an adapted model of paradigms as a framework, themes are reviewed for how literary analysis is described and literature teaching is prescribed. LÄS MER

  5. 5. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER