Delaktighet och samstämmighet

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Detta arbete ämnar behandla frågan om vad kvalitet egentligen äroch med hjälp av ett systemteoretiskt synsätt försöka se hur väl enskola i en av Göteborgs centrala stadsdelar genomför sittutbildningsuppdrag. Undersökningen har huvudsakligen bestått avtvå delar: en dokumentationsanalys, där vi granskat destyrdokument som på nationell nivå ligger till grund för skolansverksamhet och sedan jämfört dessa med de dokument som skolansjälv upprättat i enlighet med tidigare nämnda styrdokument.Utifrån dessa har vi sedan intervjuat rektor, lärare och elever för attse hur dessa dokument omsätts i praktiken och hur mycket avinnehållet i dessa dokument som når ner i den faktiskaverksamheten.Vår definition av begreppet kvalitet vilar på samstämmighet ochdelaktighet där de parter som är inblandade i skolans värld ocksåfår vara med i arbetet kring de gemensamma målen.Den undersökta skolan har sidor som bör förbättras. Framförallttycker vi oss se att det finns en osäkerhet kring vad särskolansuppdrag bör vara och vad som ska förmedlas till eleverna. Vi villdock säga att skolan har områden där de har ett synnerligen gottarbete, där målen i läroplan och kvalitetsredovisning stämmeröverens med vad som når ner till elevnivå. Detta arbete präglas avdelaktighet och inflytande av alla olika systemnivåer på skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)