Röster om elevers frukt- och grönsakskonsumtion - Fokusgruppsintervjuer med skolmåltidspersonal

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Lina Andersson; Kajsa Eriksson; [2011-03-03]

Nyckelord: Skollunch; matvanor; IDEFICS; interventioner;

Sammanfattning: Många studier visar att elevers konsumtion av frukt och grönsaker är låg, både i Sverige och i övriga delar av världen. Då ett lågt intag av frukt och grönsaker förknippas med en ökad risk för fetma och övervikt är det väsentligt att förebyggande åtgärder genomförs. Idag pågår det flera olika projekt i världen med målet att öka konsumtionen av frukt och grönsaker bland barn. IDEFICS är ett av dessa projekt med ett övergripande mål att minska övervikt och fetma hos skolbarn i Europa. En viktig arena där barns matvanor kan påverkas är skolan och det är här effektiva insatser kan implementeras. Vid skollunchen kan vuxna inverka på elevernas måltidssituation, däribland skolmåltidspersonalen med deras nära kontakt med eleverna. Syftet med vår studie var att undersöka skolmåltidspersonalen uppfattningar kring elevers konsumtion av frukt och grönsaker. Vi ville även få fram förslag på åtgärder hur frukt- och grönsakskonsumtionen i skolan kan öka. Genom att samarbeta med projektet IDEFICS såg vi möjligheter till att vårt resultat skulle kunna fungera som underlag i deras fortsatta arbete mot att förebygga övervikt och fetma. Metoden som valdes för studien var fokusgruppsintervjuer då det passade vårt syfte att få fram en grupps åsikter och uppfattningar. En kort observation genomfördes också för att få en helhetsbild över skolmåltidspersonalens arbete med frukt och grönsaker under skollunchen. Då IDEFICS i Sverige är lokaliserat i Partille kommun, utfördes studien på tre grundskolor som medverkar i projektet. Det insamlade materialet från fokusgruppsintervjuerna analyserades utifrån en metod kallad ”long-table approach” och en kort analys utfördes av observationerna för att komplettera intervjuerna. Studien visar att skolmåltidspersonalen har många tankar och funderingar rörande elevers frukt- och grönsakskonsumtion. Deras åsikter skiftade ifråga om elevernas intag och det fanns ingen entydig uppfattning om att konsumtionen skulle vara låg vid skollunchen. Skolmåltidspersonalen pekade även på olika faktorer som kan tänkas påverka elevernas intag. Resultatet visar avslutningsvis att skolmåltidspersonalen själva har konkreta förslag som kan öka konsumtionen av frukt och grönsaker, men att de även efterlyser fler förslag utifrån.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)