"Begreppet multimodala arbetssätt är nytt för mig..." : En kvalitativ studie över hur verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1-6 arbetar multimodalt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Att låta elever uttrycka sig på flera olika sätt i skolan blir allt viktigare eftersom eleverna redan innan skolstart vistas i miljöer med oändliga kommunikationsmöjligheter. Eleverna behöver därför kunskap om hur och varför de olika uttrycks- och kommunikationssätten används, detta för att kunna bli fungerande medborgare i dagens samhälle (Schmidt, 2015).   Denna kvalitativa studie har genomförts med hjälp av frisvarsenkäter och handlat om multimodala arbetssätt i undervisningen. Tio lärare som undervisar i förskoleklass och årskurs 1–6 i sydvästra Sverige har deltagit i undersökningen.   Syftet med undersökningen är att ta reda på om läroplanens riktlinjer om multimodalt lärande genomförs i skolan och i så fall i vilken omfattning. För att besvara studiens syfte ställs följande forskningsfrågor:   Vilka för- och nackdelar upplever lärarna med multimodala arbetssätt i undervisningen?   Vad anser lärare påverkar deras val av arbetssätt i undervisningen?   Undersökningen gjordes med John Deweys infallsvinkel i pragmatism som utgångspunkt, vars grundtanke är att individ och samhälle påverkar varandra och därmed inte kan skiljas åt och att kunskap befästs vid praktiskt utförande. Teorin belyser därför att lärare behöver vara uppdaterade och förnya sig i sitt arbete. Även en av Europeiska unionens åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande har fungerat som teori: digital kompetens.   Resultatet visar att arbete med multimodala arbetssätt i allra största utsträckning genomförs i skolan men med vissa hinder så som resurser, tid, personal och kompetens. Slutsatsen dras att lärare har olika uppfattningar om vad multimodalitet i skolan är. De anser att arbetet kräver guidning och stöttning av lärare med en tydlig planering och ett klart syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)