Att iscensätta musikundervisning i förskolan där musiken är målet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Som verksamma pedagoger i förskolan upplever vi att musik som ett innehåll i förskolan inte får tillräckligt stort utrymme i undervisningen. Våra erfarenheter är att musik till största delen används som en metod för att lära barnen något annat. Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. 9) ska förskolan erbjuda musikundervisningen både som en metod och som ett innehåll. För att ta reda på hur pedagoger iscensätter en undervisning med musik som ett innehåll samt vad det är de undervisar i har vi utgått från utvecklingspedagogik och musikdidaktik som teoretisk ram. Vi har analyserat materialet efter utvecklingspedagogikens akt och objekt samt didaktikens “vad” och “hur”. Syftet med studien är att undersöka musikpedagogers beskrivningar av hur de iscensätter musikundervisning med ett inommusikaliskt mål samt vad de undervisar om i dessa musikaktiviteter. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer. De fem musikpedagoger som har ingått i studien har utbildning inom musik eller anser sig själva ha specifika kunskaper inom musik. Resultatet av studien visar att det finns en bred variation av hur musikundervisning i förskolan kan iscensättas. Utfallet indikerar att de lärandeobjekt som dominerar i verksamheterna är instrument och sång medan genre och musikens grundelement förekommer men inte i lika stor utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)