Celebrity endorsements påverkan på konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vårt syfte med denna uppsats är att analysera om och i så fall hur och varför kända profiler påverkar konsumenters uppfattning av ett varumärke. Vi har i vår studie använt oss av Lindex som fallföretag och deras användning av kända personer i sin marknadsföring. Vid val av tillvägagångssätt har vi utgått ifrån en abduktiv ansats, där våra primärdata baseras på en kvalitativ undersökning genom semistrukturerade intervjuer. Dessa intervjuer har ägt rum på öppen gata i Malmö samt på ekonomihögskolan i Lund. Som inledning av vår teoretiska referensram har vi använt oss av modellen om varumärkesmedvetenhet. Vi har vidare utgått från ”the meaning transfer model” och kommunikationskällan som ger en förklaring till hur kända personer egenskaper kan påverka konsumenter. I vår empiridel presenterar vi vidare den information vi har samlat in genom våra olika datainsamlingsmetoder. Vi kommer här att varva empirin och analysen och detta kommer att presenteras utifrån utvalda teman. Detta för att skapa en överblick för läsaren. Vår slutsats av den studie vi har gjort är att vi konstatera, att då företaget använder sig av en känd profil som står för något positivt och som konsumenter kan koppla samman till varumärket, så leder detta till en positiv celebrity endorsement effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)