Såld på internet - En studie om övervakning och integritet på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Sociala medier har förändrat förutsättningarna för social interaktion. Idag spelar sociala medier en viktig roll i användares sociala liv, men betendet på sociala medier skiljer sig dock från hur människor beter sig i den fysiska världen. Användare tenderar att dela mer privat information på sociala medier än vid social interaktion i den fysiska världen, och ett resultat av detta är att gränsen mellan människors privataoch publika sfär är under omvandling. Facebook låter deras kunder köpa annonsutrymme, och skapa riktad annonsering baserad på den delade informationen. Vidare är övervakning och dess påverkan på människors integritet ett av de mest omdiskuterade ämnena när det kommer till den digitala utvecklingen. Den här studien fokuserar på användares uppfattningar kring beteende, integritet och övervakning i kontexten av riktad annonsering på Facebook. Studien utgår från ett användarperspektiv, och antar en kvalitativ metod där det empiriska materialet samlats in genom fokusgrupper. Studien visar att användare är medvetna om övervakning, men inte i vilken utsträckning den sker. Vidare har användare en brist på kunskap och intresse för konsekvenserna av övervakning. Studien identifierar ett samband mellan graden av aktivitet på sociala medier, och graden av oro för övervakning. Fortsättningsvis kan användare inte tänka sig ett liv utan Facebook i rädsla för att hamna utanför det sociala livet. Slutligen konstateras att användare uppskattar riktad annonsering, men har bristande kunskap om övervakning och institutionell integritet. Arbetet kring detta examensarbete har till lika stora delar utförts av båda författarna. Nyckelord: Strategisk kommunikation, digital kommunikation, digitala medier, sociala medier, övervakning, integritet, information, riktad annonsering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)