Kursreaktioner på tillkännagivande

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Kursreaktioner på tillkännagivande av nyemission Författare: Caroline von Arronet, Johan Källlstrand och Mikael Tarnawski-Berlin Handledare: Hossein Asgharian Problem: En nyemission är en stor händelse för ett företag och kan motiveras av flera olika anledningar. Går det att fastställa någon kursreaktion och hur ser den i så fall ut och hur länge håller den i sig? Vidare är det av intresse att utreda om det finns likheter mellan företag i samma bransch avseende hur en aktiekurs utvecklas när de tillkännager nyemissioner. Hur skiljer sig detta förhållande branscherna emellan? Finns det likheter mellan de nordiska länderna? Syfte: Undersökningens syfte är att undersöka hur aktiemarknaderna i Norden reagerar på tillkännagivande av nyemissioner. Genomförande: Vi har valt att göra en eventstudie där vi samlar in aktiekurser från 20 dagar före till 20 dagar efter det datum som tillkännagivandet av nyemission gjorts. Kursrörelserna har sedan sammanställts i modeller och satts i relation till tillkännagivandet av nyemissioner. Utifrån modellerna har vi sedan dragit slutsatser med hjälp av befintlig teori. Slutsats: Nyemissioner har en kurspåverkande effekt i de flesta fall. Det är dock svårt att förutsäga om effekten kommer att bli negativ eller positiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)