Ekonomistudenters finansiella val : En kvalitativ studie på ekonomistudenters beslutskriterier när det kommer till val av finansiell aktör

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för ekonomistudenter tillhörande den yngre generationens beslutskriterier när det kommer till finansiella val. Detta kommer att göras genom att undersöka preferenser och beteendemönster när det kommer till vägval för denna population. Studien antar en kvalitativ forskningsmetod med ett icke-sannolikhetsurval. Studien är baserad på en undersökning där civilekonomstudenter på Karlstads universitet har deltagit i ett antal intervjuer. De har fått frågor kopplade till den finansiella branschen samt vad som numera värdesätts och därmed lägger grunden för de beslutskriterierna som formar valet av finansiell aktör.Valda teoriområden som presenteras i teorikapitlet grundar sig på tidigare studiers undersökta områden när det kommer till finansiella beslutstaganden. Samtliga delar i teorikapitlet är områden som kan tänkas påverka den yngre generationens finansiella val, och framförallt utmärka sig gentemot den generella konsumenten. Denna tanke grundar sig i det faktum att ekonomistudenter som år 2021 studerar har växt upp i en tid med stort informationsflöde, stor teknologisk utveckling och ändlöst mycket valmöjligheter. Frågan som ställs är huruvida de befintliga teorier som presenteras är applicerbara på dagens ekonomistudenter och dess beslutsfattanden, och i så fall i vilken utsträckning. Studien visade att det fanns områden som utmärkte sig när det kom till ekonomistudenters finansiella val. Användarvänligheten ansågs vara ett centralt område, där även smidighet och översikt är inkluderat. Kostnader var även det ett område som visade sig ha stor betydelse för den yngre generationens val. Här gick det även att skönja ett mönster mellan intresse och betydelsen av kostnader. Ju större det ekonomiska intresset var desto viktigare ansåg individen att kostnaderna var. Den studerade gruppen har en hektisk vardag som lämnar begränsat med utrymme för långa svarstider och okomplett återkoppling. Även ryktet är ett område som betraktas vara adekvat när den yngre individen ställs inför finansiella val. Omgivningen har en direkt påverkan på de undersökta respondenterna, såväl positivt som negativt. Avslutningsvis ser vi en trend bland den yngre generationen, lojaliteten är begränsad tills att någon aktör kan erbjuda bättre villkor inom något eller några av de ovan nämnda områdena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)