Vendor Managed Inventory : teoretiska effekter, finns de i verkligheten?

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Historiskt har företag haft stora lager för att kunna möta kundernas efterfrågan. I takt med att kundanpassning och flexibilitet har ökat har det blivit allt dyrare och näst intill omöjligt att hålla lager som kan tillgodose kundernas behov. Att styra sitt lager så att det motsvarar efterfrågan har nästan varit en omöjlighet. En lösning på lagerstyrningsproblematiken är Vendor Managed Inventory (VMI) som innebär ett tätare samarbete mellan kund och leverantör. Kunden tillhandahåller information om lager och efterfrågan och leverantören tar över ansvaret för att varorna i kundens lager inte ska ta slut. Litteraturen kring VMI tar upp många positiva effekter som kommer att inträffa vid ett VMI-samarbete. Dock är det skralt med empiriska undersökningar beträffande effekterna av införandet av ett VMI-samarbete. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka ett VMI-samarbete mellan en leverantör och en kund för att se om det finns empiriskt stöd för de kostnads- och leveransserviceeffekter som teorierna kring VMI tar upp. Genomförande: Vi har undersökt samarbetet mellan Abba Seafood och ICA Handlarna. Vi intervjuade personer på båda företagen. Respondenterna hade antingen ett övergripande ansvar för VMI-samarbetet eller kom i kontakt med VMI i det dagliga arbetet. Resultat: Efter att ha analyserat samarbetet mellan Abba och ICA så kan vi konstatera att många av de positiva effekter som kan förväntas av ett VMI- koncept har infriats och några inte. Vad vi inte kan fastställa i alla lägen, är om det är just VMI som är bakgrunden till förbättringarna, eller om det helt enkelt är den förbättrade informationsspridningen. En stor fråga har varit om det verkligen är nödvändigt för leverantören att ta över styrningen av kundens lager för att förbättringarna ska vara tydliga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)