Upprepning - tröttsamt eller effektivt? En kvalitativ textanalys av Kalla Fakta Studios debattprogram ”Drömmen om levnadslön”

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Det finns få svenska studier som syftar till att undersöka större multinationella företags externa kriskommunikation genom sin medverkan i en debatt och syftet med denna studie är att belysa och problematisera detta. Syftet är att uppmärksamma eventuella strategier, sätt att argumentera och att studera på vilket sätt kommunikationen sker under en debatt. I denna uppsats är H&M studieobjektet och metodansatsen är en kvalitativ textanalys av ett direktsänt debattprogram som sändes på TV4 år 2012. Resultatet av studien visar att det finns väl utformade och medvetna strategier som används av större företag inom detaljhandeln vid kriskommunikation. Studien visar att somliga strategier snarare har en negativ effekt än att verka positivt trots att de är väl planerade. Studien visar även på vikten av att använda rätt typ av person för att representera organisationen utåt för att förmedla den image som organisationen vill upprätthålla. Uppsatsen är författad av Hanna Bergh och Isabel Bermudez i medie- och kommunikationsvetenskap B vid institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)