Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. De missuppfattningar som tenderar att återkomma kan komma att behöva mer fokus på förklaring. Studien genomfördes genom en surveyundersökning i enkätform som publicerades i grupper som samlar matematiklärare på sociala medier, samt skickades till matematiklärare via mail. Det resulterade i 41 enkätsvar som analyserades genom beskrivande statistik i kombination med en induktiv innehållsanalys. Studien visar att orsaken till att missuppfattningar kopplade till matematiska begrepp kan bero på ett för stort fokus på procedurinriktad undervisning i de tidigare skolåren. Detta upplever lärarna medför att eleverna inte har tillräcklig begreppsförståelse när de börjar på gymnasiet. Det vanligaste åtgärdsförslaget är kopplat till undervisningsstrategier med mer sociokulturella inslag i undervisningen. De allra flesta av studiens deltagare upplever att begreppsförståelse är viktigt och utgör en förutsättning för att klara av både problemlösning och mer avancerad matematik. För att skapa förståelse för matematiska begrepp är det nyttigt för lärare att känna till vanliga missuppfattningar. Kategorisering av missuppfattningar kan därför vara till nytta för lärarna i undervisningen, som ett stöd i lektionsplanering och som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla elevernas matematiska kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)