Sökning: "matematiklärare på gymnasienivå"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden matematiklärare på gymnasienivå.

  1. 1. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Karl Sjöö; [2023]
    Nyckelord :Concept image; conceptual thinking; high school mathematics teachers; mathematical misconceptions; survey.; Begreppsbild; enkätundersökning; konceptuellt tänkande; matematiklärare på gymnasienivå; matematiska missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER

  2. 2. Interleaved Practice : The role of habits in the implementation of a new technique

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrew Grant; [2023]
    Nyckelord :Interleaved practice; professional development; habits; stress; Interleaved practice; lärarutveckling; vanor; stress;

    Sammanfattning : Teaching is a complex and stressful job and despite efforts to consolidate the understanding of professional development programs, the effectiveness of such programs in real schools remains inconsistent. In this study, habit is used to understand the barriers to teacher development when looking to implement “interleaved practice” in mathematics. LÄS MER

  3. 3. Digitala läroböcker i matematikundervisning på gymnasialnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rawan Habib; [2022]
    Nyckelord :Digitala läroböcker; matematikundervisning; TPACK; lärandemiljö; arbetsmiljö; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att få en bättre förståelse för hur matematiklärare anser att införandet av digitala läroböcker har påverkat deras arbetsmiljö. I detta arbete kommer det även att undersökas hur införandet av digitala läroböcker i skolämnet matematik har påverkat elevernas lärande. LÄS MER

  4. 4. Avståndet ökar - Matematiklärare på gymnasienivå ger sitt perspektiv på fjärrundervisningen i samband med covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Peter Johnsson; Johan Huang; [2021]
    Nyckelord :covid-19; didaktiskt kontrakt; distansundervisning; fjärrundervisning; gymnasiet; lärare; matematik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I samband med covid-19-pandemin rekommenderades gymnasieskolor att övergå till fjärr- och distansundervisning. Det gjorde att lärarna behövde ställa om till en undervisning som till stor del skulle ske via nätet. Tidigare forskning inom området har presenterats. LÄS MER

  5. 5. IT i gymnasiematematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nils Dock; Anton Andersson; [2017]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; Enkät; Fortbildning; Lärande; Lärare; Matematik; Regression; Statistiskundersökning;

    Sammanfattning : I och med de ändringar i läroplanen för matematik på gymnasienivå, där bland annat digitala hjälpmedel ska ta en större plats och programmering ska införas. Vi tycker därför är det intressant att undersöka hur dagens matematiklärare på gymnasienivå använder sig av digitala hjälpmedel och vilka trender det finns för deras fortbildningsbehov. LÄS MER