Ett exkluderande perspektiv på historien? : En kvalitativ analys av läroböckers skildringar av medeltidens genusskillnader

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att förstå den bild av medeltida män, kvinnor och könsförhållanden som förmedlas av läromedel i vår tids gymnasieutbildning. Till detta ändamål granskades tre historieläromedel genom en kvalitativ innehållsanalys. Teman som gick att urskilja i läromedlens historieskrivning var bland annat att stora delar av texten var manligt kodad, att kvinnor tenderade att osynliggöras och beskrivas som passiva offer och att avsnitt om såväl kvinnor som könsförhållanden regelbundet placerades utanför narrativet. Efter en genusteoretisk analys drogs slutsatsen att genusskildringen till stor del kan förklaras av en inom historieskrivningen seglivad föreställning om att aktörer och händelser i den offentliga sfären är av större betydelse än dem i den privata sfären. En historiedidaktisk analys påvisade att de läromedelsförfattare som sökte skildra historien genom att kombinera ett flertal olika perspektiv kunde uppnå en mer balanserad skildring av medeltidens könsförhållanden, medan ett mer enspårigt narrativ korrelerade med det motsatta

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)