Påverkan av betygsatta produkter I rekommendationssystem: En empirisk studie om ökad medvetenhet vid bedömning av systemets trovärdighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Rekommendationssystem förser konsumenter med produkter av intresse och är smidiga hjälpmedel som bidrar till både sparad tid och energi för användaren, men systemen kan även innehålla bias. Det vill säga bias som influerar hur konsumenten tänker och besluten som tas. Ett av många bias som kan förekomma i rekommendationssystem kan definieras som rating bias. Syftet med detta arbetet var att bidra till förståelse för om ökad medvetenhet och kunskap om bias, påverkar människors uppfattning av rekommendationssystem. Huvudfokus låg på hypotesen om att gruppen som informeras om rating bias skattar rekommendationerna mindre trovärdiga än gruppen där informationen var utesluten. Vidare användes det ett terminologiskt mätverktyg för att bedöma trovärdigheten till rekommendationerna. Det skapades ett experiment, med en 2x5x5 design, för att undersöka detta där fem scenarier presenterades och respondenterna ombads därefter att värdera fem termer utefter hur de uppfattade trovärdigheten till rekommendationerna. Resultaten indikerade på att i gruppen där informationen om rating bias uteslöts, ansåg deltagarna att rekommendationerna var mer trovärdiga, däremot var skillnaderna mellan grupperna inte tillräckligt stora för att utmynna i statistisk signifikans. Utifrån resultatet av den här studien påverkades inte människors uppfattning av hur trovärdiga rekommendationerna upplevdes genom informering om rating bias.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)