Lärares attityder gentemot elevfrånvaro i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares attityder mot elevfrånvaro i svenska gymnasieskolor. Studiens frågeställning var “Hur ser gymnasielärares attityder till elevfrånvaro ut?”. Genom åtta kvalitativa semistrukturerade intervjuer med erfarna gymnasielärare i södra Sverige analyserades materialet med tematisk innehållsanalys, ABC-modellen och den funktionella attitydteorin. Sex teman identifierades: Eleven, Hemmet, Läraren, Omgivning, Relation och Skolan. Resultaten visade att lärares attityder påverkades av känslor och tankar gentemot faktorer som hemförhållanden och psykisk ohälsa. Analysen baserades på ABC-modellen och den funktionella attitydteorin. Det framkom att lärarnas attityder till största del baserades på affekt och kognition från ABC-modellen medan samtliga funktioner från den funktionella attitydteorin kunde urskiljas ungefär lika mycket. Slutsatsen är att gymnasielärares attityder mot elevfrånvaro är komplexa där attityderna präglas av en önskan att skapa positiva relationer till eleverna och stödja dem. Attityderna gentemot elevfrånvaro värderades positivt eller negativt beroende på elevens inställning till skolan, vilja att ta emot hjälp och deras beteenden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)