Levande bilder i läroböcker : En bildanalys av förekomsten av ortodoxi, ortopraxi, och levd religion i bilder i religionskunskapsläroböcker för högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Levd religion är ett växande forskningsområde inom religionsforskningen. Det svenska skolsystemet ska bygga på forskning och därför bör det enbart vara en tidsfråga innan lärare kommer bli ombedda att inkludera och undervisa elever i levd religion. Syftet med studien är, genom att utföra en bildanalys, att undersöka användandet av bilder i moderna religionsläroböcker för högstadiet, samt utifrån resultatet diskutera ifall man via lärobokens bilder som befintligt redskap kan inkludera levd religion i undervisningen samt visa på skillnader i ortodoxi och ortopraxi. Bildanalysen tog sin bas i systemteori och didaktisk potential för att undersöka två olika traditioner, en baserad ur ortodoxi och en ur ortopraxi. Resultatet visade att bildanvändningen i de undersökta läroböckerna ger exempel på religiositet baserad ur både ortodoxi och ortopraxi och att dimensioner av levd religion kunde ses i tre fjärdedelar av de analyserade bilderna. Studien hjälper aktiva och blivande lärare med att förklara levd religion och ger exempel på hur man kan introducera det i undervisningen genom bilder och därigenom höja elevernas förståelse och kunskap kring religion och religiositet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)