Utformandet av en Bonusmodell - En övergripande syn på intressenters och ägares påverkan

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vi ville finna en bonusmodell som tog hänsyn till intressenter såväl som ägare samt tjänade till företagets långsiktiga vinst. Uppsatsen genomfördes utifrån en abduktiv ansats samt normativ studietyp. Därutöver användes en kvalitativ forskningsmetod. De teorier vi nyttjade i uppsatsen är Agentteorin, Stakeholder theory samt Allmän teori om bonusavtal. Uppsatsens empiriska grund bestod av expertintervjuer på elva utvalda företag. De företagsrepresentanter som intervjuades var alla djupt engagerade i respektive företags bonusutformning. Vi utformade en bonusmodell skapad utifrån de faktorer som vi fann väsentliga. Detta inkluderar bland annat vikten av personlighet, varumärkets betydelse och kundstyrdhetens betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)