Undervisning på förskolans vis : Relationen mellan lek och undervisning i svensk förskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: My Ravn; Mikaela Sossna; [2022]

Nyckelord: barn; förskola; lek; undervisning;

Sammanfattning: I denna studie kommer leken och undervisningens roll presenteras med hjälp av tidigare forskning inom ämnet, samt teorin om sociokulturellt perspektiv som denna studie grundar sig i. Lek är en viktig del i undervisningen för att barnen ska få en livslång lust till lärande menar Läroplan för förskolan, Lpfö18 (Skolverket 2018). Syftet med denna studie är att ta reda hur förskollärare resonerar kring relationen mellan lek och undervisning i svensk förskola. Studien styrs av följande frågeställningar, Hur uppfattar förskollärarna begreppet undervisning efter att det implementerades i förskolans läroplan? och Hur förstår förskollärarna lek inom förskolan? Den datainsamlingsmetod som används i studien är semistrukturerad intervju. Sammanlagt har fyra förskollärare från två olika förskolor i två olika kommuner intervjuats, utifrån sju intervjufrågor med tillhörande följdfrågor för att få svar på studiens syfte. Intervjuerna gjordes med förskollärare som jobbade på fyra olika avdelningar med två olika åldersgrupper. Resultat i denna studie visar på att begreppen lek och undervisning kan vara mer komplicerade än väntat. Respondenterna var väl pålästa om begreppet undervisning och hur de skulle agera i den frågan men när leken kom på tal blev svaren inte lika utvecklade och svårare att sätta ord på. Leken är en självklarhet inom förskolan, vilket leder till att förskollärarna sällan reflekterar över den på samma sätt som undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)