Unikt uttryck genom det massproducerade - En studie i individualistisk konsumtion

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte Avsikten med vår studie är att undersöka huruvida den individ som drivs av ett grundläggande behov av att framstå som unik, kan skapa ett individuellt uttryck genom modifiering av en massproducerad heminredningsartikel, samt hur en sådan modifiering av varan påverkar dess modelivslängd. Teoretiska perspektiv Genom en beskrivning av den individualistiska människan skapas en bild av vad som karaktäriserar den unika individen. Därefter avhandlas teorier kring symbolisk konsumtion och referensgrupper för att ge en förståelse för människans konsumtionsbeteende. Vidare redogörs för hur individen går till väga i sin konsumtion då hennes främsta motivation är att framstå som unik. Metod & empiri Med ett övergripande interpretivistiskt angrepp och en abduktiv ansats som grund för undersökningen, har vi valt att genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med individer som i sin konsumtion drivs av en motivation av att framstå som unika. För att identifiera dessa respondenter används ett snöbollsurval. Insamlad primärdata bearbetas med hjälp av meningstolkning, och analyseras och struktureras därefter med utgångspunkt från det teoretiska ramverket. Slutsatser Den individ som söker ett unikt uttryck kan uppnå detta genom att i sin konsumtion präglas av självständighet, kreativitet och kunskap. På så vis kan denna individ konsumera såväl massproducerade, som unika varor, så länge hon på samma gång ger uttryck för sin självständighet och kreativitet. Genom denna process förstärks även människans emotionella relation till varan vilket i sin tur medför att produktens modelivslängd förlängs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)