En ny aktör på banan - Om hur influencers förändrar den värdesamskapande logiken

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Studien visar resultat på att ett parasocialt förhållande till en influencer är avgörande för konsumentens värdesamskapande, vid interaktionen med influencer marketing på sociala medier. Detta innebär att influencern, till följd av tillit, inspiration och vänskap, påverkar konsumenter även i kundsfären. Därmed är det inte endast vad konsumenter anser som värdeadderande erbjudanden, likt information, rabattkoder och inspiration, som påverkar värdesamskapandet. Därtill är det influencern som inverkar på huruvida ett parasocialt förhållande skapas, och därför också hur den värdesamskapande interaktionen blir. Sammantaget tyder det här på att det krävs en utveckling av sfärerna i modellen om värdesamskapandet när influencers och parasociala förhållanden inverkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)