"...en larv som blev en puppa som blev en fjäril": En inblick i hur personer med borderline personlighetsstörning upplever sin diagnos och kontakt med vården

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studien syftar till att få ökad förståelse för och insikt i berättelser, upplevelser och behov hos personer som har fått diagnosen borderline personlighetsstörning (BPS), och att utifrån deras perspektiv utröna vad som har varit viktigt och verksamt i mötet med vården och i behandling. Borderline personlighetsstörning är en psykiatrisk störning som ofta väcker starka känslor hos vårdpersonal, och det finns betydligt mer forskning kring vårdpersonals upplevelser av mötet med patienter som har borderline personlighetsstörning, än det finns om patienters upplevelser av mötet med vården. Utifrån en kvalitativ ansats har fem semistrukturerade intervjuer genomförts med personer som har fått borderline personlighetsstörning. Intervjumaterialet har bearbetats med hjälp av tematisk analys och sammanställts under fem huvudteman: Att leva med BPS, Självskadande, Diagnosen BPS, Att vara i vården och Vägen till ett bättre liv. Resultatet visar på tidiga upplevelser av att vara annorlunda, en negativ självbild och ett svårhanterligt känsloliv. Deltagarna upplever att stigma omger diagnosen, men delgiven under rätt förutsättningar och med tillräcklig motivering kan diagnosen innebära en möjlighet att få en förklaring till sina svårigheter och tillgång till behandling, samt bidraga till utveckling av en positivare självbild och en fördjupad förståelse för sig själv. Vikten av delaktighet och information under diagnostiseringsprocessen understryks starkt. Vidare har deltagarna både negativa och positiva upplevelser av bemötande och behandling i vården, och det som tycks särskilt avgörande är kontinuitet, möjlighet till delaktighet och kontroll, grad av empati, respekt och engagemang hos vårdpersonal, att få krav ställda på sig, salutogent perspektiv och möjlighet att utveckla nya färdigheter och nya förhållningssätt till sig själv och andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)