En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor:  Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker?  Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. Den ena teorin är intersektionalitet och den andra är Edwards Saids teori om orientalism. Dessa två teorier har vi använt som verktyg för att granska och analysera texter och bilder i läroböcker inom religionskunskapsämnet. Vi har använt oss av en komparativ undersökning av två läroböcker i religionskunskap med inriktning på grundskolan. Metoden vi har utgått ifrån är en kvalitativ metod som kännetecknas av att samla in data och vårt mål var att skapa förståelse av ett fenomen. Vår slutsats är att det förekommer stereotypiska föreställningar gällande etnicitet och kön i de granskade läroböckerna. Religionsläroböckerna ger det manliga perspektivet en framträdande roll i jämförelse med de kvinnliga perspektiven. Vi har även sett att västerländska perspektiv dominerar i religionsläroböckerna och religionen kristendom har större utrymme i förhållande till de andra världsreligionerna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)