Den könsrelaterade diskrepansen i operasångares försörjningsmöjligheter

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Det första av mina två syften var att undersöka huruvida det finns en könsrelaterad diskrepans gällande operasångares försörjningsmöjligheter. Jag samlade in empiri om antalet arbetstillfällen per röstfack och könsfördelningen vid operautbildningar, samt genomförde en enkätundersökning om hur tidigare studenter vid Sveriges operahögskolor försörjer sig. Slutsatsen kunde dras att det finns en stor diskrepans till de kvinnligt grupperade röstfackens nackdel, eftersom ca två tredjedelar av arbetstillfällen för sångsolister går till de manligt grupperade röstfacken, medan ca två tredjedelar av utbildade sångare tillhör de kvinnligt grupperade röstfacken. Som en del av hur det går att påverka sina egna förutsättningar genom att skapa egna föreställningar med en stor andel roller för kvinnligt grupperade röstfack, var det andra syftet var att utforska de konstnärliga utmaningar som dök upp under en bearbetning av Massenets Cendrillon (Askungen) till en familjeföreställning på svenska. Fem större utmaningar upptäcktes, som alla relaterade till antingen den dramaturgiska, musikaliska eller språkliga bearbetningen av verket. Dessa löstes när jag gav mig själv större konstnärliga friheter i bearbetningen, men höll mig till de grundläggande begränsningar som finns i sångrösten, musikteori och dramaturgi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)