Strategiska profiler - ett ramverk för analys

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Vårt syfte med denna uppsats är att ta fram ett teoretiskt ramverk som skapar förståelse för vilka faktorer som är relevanta vid beslut rörande ett företags strategiska profil. Detta har vi gjort genom att undersöka ett antal strategiteorier och tagit med dem som vi anser vara relevanta vid den typen av analys som vi ämnar studera. De flesta av teorierna är tämligen vedertagna strategiska teorier medan andra härrör ur beslutvetenskapliga kretsar. Eftersom det finns variabler både i den interna och i den externa omgivningen som påverkar ett företags strategiska profil redogör vi för områdena var för sig. Vidare har vi använt oss av företaget Expert som referensföretag för att ge exempel på hur det kan fungera i verkligheten. Det faktum att det är så många omständigheter som påverkar vårt studiefenomen gör att det inte enbart går att använda sig av en eller ett par av de teorier som vi har redogjort för. Nyckeln till en framgångsrik strategiprofilanalys ligger i att ständigt övervaka och utvärdera de variabler som påverkar substansen i ett företags strategiska profil. De teorier som vi anser att företag bör arbeta med sammanfattar vi slutligen i en modell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)