Stöd i lärarhandledningar : En analys av två lärarhandledningars upplägg av division i matematik för årskurs 4

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I den här studien analyseras vilka stöd som finns i två lärarhandledningar i matematik för årskurs 4. Analysen görs utifrån designprincipen Förstå varför författare lägger upp innehåll som de gör och vad syftet är med uppgifter och aktiviteter som utvecklats i tidigare forskning om läromedel. En innehållsanalys utfördes med designprincipen som teoretisk utgångspunkt. Studien genomfördes för att undersöka vilka stöd som kunde återfinnas i lärarhandledningarna. Genom resultatet får vi en större förståelse för hur handledningarna kan stötta lärare i sitt arbete. Resultatet visar att båda lärarhandledningarna innehåller stöd utifrån den valda designprincipen. Stöden varierar dock i utformning och omfattning beroende på vilken innehåll vi sökte. Stöd finns i lärarhandledningarna och kan därmed hjälpa lärare att förstå syftet med läromedlets upplägg, men vi hade gärna sett att det finns mer stöd och att de förmedlas på ett tydligare sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)