“HUR SKA JAG VETA OM BARNET FÖRSTÅR?” : Förskollärares resonemang kring hur barn med annat modersmål än svenska inkluderas i förskolansverksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I och med att det finns många barn i Sverige som talar ett eller flera språk är det idag nödvändigt och allt mer aktuellt att förskolorna i Sverige ska arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s.14) beskrivs förskollärarnas uppdrag med att främja barns alla språk och att ge varje barn möjlighet att utveckla sitt modersmål. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare resonerar kring inkludering av barn med annat modersmål än svenska i undervisningen i förskolan. Det undersöks även i studien hur förskollärare resonerar kring att skapa inkluderande lärmiljöer för barn med annat modersmål än svenska, hur de säger att de arbetar utefter läroplanen för förskolan samt vilka utmaningar de upplever. Vidare undersöks skillnader mellan två förskolor i två grannkommuner där den ena förskolan ligger i ett mångkulturellt område och den andra inte. För att besvara studiens syften och frågeställningar har en kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade intervjuer. Totalt intervjuades sex legitimerade förskollärare på två olika förskolor där ena förskolan ligger i ett mångkulturellt område och den andra förskolan ligger i ett mindre mångkulturellt område. Studiens utgångspunkt har varit att synliggöra hur förskollärare i de olika områdena resonerar kring att inkludera barn med annat modersmål än svenska i undervisning och lärmiljöer. Intervjuerna genomfördes på de två förskolorna var för sig. Resultatet i studien visar att förskollärarna resonerar på liknande sätt kring huruvida deras uppdrag utifrån läroplanen för förskolan att inkludera barn med annat modersmål är viktigt i deras yrke och i verksamheten. Resultatet visar dock att det skiljer sig på vissa punkter mellan de olika förskolorna, i vilken utsträckning och hur aktivt förskollärarna arbetar med barn med annat modersmål än svenska. Förskollärarna resonerar på liknande sätt på båda förskolorna med att de arbetar för att inkludera både barn och vårdnadshavare i förskolans lärmiljöer oavsett modersmål. Resultatet visar att förskollärarna har delade uppfattningar om hur deras uppdrag ser ut för att främja barns utveckling inom sitt modersmål och det kan bli en utmaning då de saknar språkligt material som hjälpmedel för att kunna kommunicera och stötta barn som har annat modersmål än svenska. Förskollärarna betonar vikten av att arbeta med att få alla barn att känna sig inkluderade i undervisningen oavsett modersmål för att kunna uppnå en likvärdigutbildning för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)