Interaktionen i klassrummet : En kvalitativ observationsstudie om pedagogens interaktion med eleven i undervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning:   Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15hp Högskolan i Skövde Titel: Interaktionen i klassrummet – En kvalitativ observationsstudie om pedagogens interaktion med eleven i undervisningen. Sidantal: 38 Författare: Linn-Marita Johansen Eva Söhrman Handledare: Eva Dahlgren Datum: Januari 2009 Nyckelord: interaktion, kommunikation, pedagog, elev. Pedagogens interaktion med sina elever har stor betydelse för elevernas möjlighet till genuina lärandetillfällen och utveckling. Läroplaner och styrdokument betonar att samtliga individer har rätt till en jämlik utbildning. Studien har sin utgångspunkt i interaktionen mellan pedagog och elev, med fokus på dess kvalitet. Studien har en didaktisk inriktning och genomfördes som en observationsstudie i en årskurs tre med två verksamma pedagoger. Genom studien framkom att kvaliteten på interaktionen mellan pedagog och elev varierade. Vissa elever hade god kvalitet och andra hade sämre, även kvantiteten på interaktionen varierade mellan pedagogerna och eleverna. Förfarandet ledde till att vissa elever hamnade utanför undervisningen, andra blev passiva, medan en liten grupp dominerade och tog för sig av interaktionsutrymmet. Vi anser att studien är relevant för vår yrkesprofession då det är viktigt att som yrkesverksam pedagog ha en kvalitativ interaktion med sina elever. Medvetenheten om variationen i interaktionen mellan pedagog och elever är viktig att uppmärksamma, så att pedagoger utvecklas i sitt uppdrag att nå samtliga elever.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)