Biologi med plasthästar och fysik med Lego? : En studie om hur förskolans material kan möjliggöra för barns utforskande av naturvetenskap i inomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna studie behandlar den pedagogiska inomhusmiljön på förskolan och undersöker hur utbud och tillgänglighet av material samt miljöns utformning, kan möjliggöra för barns naturvetenskapliga utforskande. Metoden som har använts i studien är gåturer med barn som genomförts på två olika förskolor och dokumenterats med filmkamera. Med hjälp av en bl.a. checklista har även förskolornas lokaler och naturvetenskapligt kategoriserade material inventerats och dokumenterats med fotografier. I analysen har agentisk realism valts som teoretiskt perspektiv för att synliggöra materialets samverkan med barnen och lyfta dess roll för naturvetenskapligt utforskande i förskoleverksamhet. Resultatet visar att den pedagogiska miljöns utformande är viktig för barns möjligheter att få möta och utforska olika material. Utbudet av naturvetenskapligt kategoriserat material behöver dock inte vara avgörande för att barn ska kunna utforska naturvetenskap på förskolan. Studien visar att barnen skapar egna användningsområden för material utifrån deras intressen och materialens intra-aktion med barnen. Ett naturvetenskapligt utforskande kan på så vis möjliggöras med en mångfald av materialkategorier som vanligtvis finns inomhus på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)