Sökning: "livsmedelsmarknaden sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden livsmedelsmarknaden sverige.

  1. 1. En utvärdering av konkurrensverkets beslut gällande Coops förvärv av Netto Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Johan Chiu Falck; Johnathan Escalante Mattsson; [2022-02-15]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie utvärderar Konkurrensverkets (KKV) beslut gällande Coops uppköp av Netto år 2019. Livsmedelsmarknaden är koncentrerad, vilket innebär att det finns risk för förvärvet leder till en hämmande effekt för konkurrensen. LÄS MER

  2. 2. Fångade i ett plastnät : en studie om matsvinn från apelsiner

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Caroline Malthed; [2020]
    Nyckelord :livsmedelsbutiker; butikssvinn; citrusfrukter; blodapelsiner; livsmedelsförpackning;

    Sammanfattning : Världens befolkning beräknas år 2050 uppgå till 9,7 miljarder människor vilket kommer att ställa höga krav på ett säkert livsmedelssystem som kan leverera mat på ett hållbart sätt. Samtidigt slängs idag cirka 1,3 miljarder ton livsmedel i världen vilket utgör en tredjedel av all mat som produceras. LÄS MER

  3. 3. Marknadsorientering bland lantbruksföretag : en litteraturstudie kring marknadsorientering och dess relevans för svenska lantbruksföretag

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Christian Gustafsson Valtersson; [2019]
    Nyckelord :Marknadsorientering; lantbruksföretag; värdeskapande; lönsamhet; konkurrenskraft; market orientation;

    Sammanfattning : Svenska lantbruksföretag agerar idag på en global marknad med allt ökande konkurrens och krav på effektivitet. Enligt utredningar på uppdrag av regeringen så behövs det en ökad kunskap om marknaden för att kunna stärka företagens lönsamhet och konkurrenskraft (Statens offentliga utredningar 2014). LÄS MER

  4. 4. Lost in translation : a case study of three Swedish food processing firms on export

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Malin Svedberg; [2016]
    Nyckelord :asymmetric information; credence attributes; communication; export; internationalization; psychic distance;

    Sammanfattning : In 1995 when Sweden entered the European Union (EU) conditions in the market changed. Swedish food export has increased since then but the share of total production exported is lower within the food industry compared to other production industries in Sweden (Livsmedelsföretagen, 2015). LÄS MER

  5. 5. Paradiset: Sweden’s answer to whole foods : a netnographic case study of modern marketing techniques and how to build a business identity

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Martina Hultén; [2016]
    Nyckelord :advertisement; branding; business identity; food; marketing; netnography; nudging; organic; social media; storytelling; sustainability;

    Sammanfattning : The practice of marketing has changed from a focus on promoting individual products to engaging with people’s identities and lifestyle choices (Belz & Peattie, 2009). A consumer focus and sustainability movement has triggered the marketing development further, where techniques such as green and social marketing are used to reach the more conscious customer. LÄS MER