Feedback i chefens kommunikation – principer och praktik. En studie av ett chefsverktyg för kommunikativa ledare och upplevd feedback bland undersköterskor på ett äldreboende i Göteborg

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka hur kommunikationen mellan enhetschef och undersköterskor på ett äldreboende relaterar till Göteborgs Stads chefsverktyg Feedbackverktyget, samt vilken slags feedback som upplevs av personal på äldreboendet och hur kunskapen om detta kan bidra till justeringar av chefsverktyget för att vara funktionellt för ett äldreboende. Teori: Diskursivt ledarskap som utgår ifrån att medarbetare och ledare skapar och återskapar ledarskapet genom samspel och kommunikation i vardagen. Metod: Semistrukturella intervjuer med öppna, deskriptiva frågor om undersköterskornas och chefens kommunikation dem emellan. Analysmetoden består i närläsning av intervjumaterialet utan och med Feedbackverktyget som underlag. Resultat: Det visade sig att de flesta av Feedbackverktygets grunder för att ge och ta emot feedback kan relateras till kommunikationen på äldreboendet. Dessutom uppenbarade sig ytterligare två teman i materialet: målrelaterad feedback och arbetsgruppernas självständighet gentemot chefen vilket påverkar arbetet med feedback. Chefen som deltog i studien visade sig vara en av medarbetarna omtyckt visionär som med kommunikation vill förändra och förbättra miljön på äldreboendet. Resultatet av analysen bidrog till flera förslag på justeringar av Göteborgs Stads Feedbackverktyg så att det bättre kan passa äldreomsorgen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)