Sökning: "Bruners teorier"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Bruners teorier.

  1. 1. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i gymnasieskolan - två lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Malmgren; [2015]
    Nyckelord :Genrepedagogik; scaffolding; språkinriktad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : För många elever, särskilt bland dem med svenska som andraspråk och dem från studieovana hem, är gapet stort mellan det språk de använder till vardags och det abstrakta, ämnesspecifika språk de möter i skolan. Språkets svårighetsgrad ökar dessutom ju högre upp i årskurserna eleverna kommer. LÄS MER

  2. 2. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan : -en hermeneutisk cirkel med barnen i fokus?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ulrika Karlsson; Cecilia Ringstedt; [2014]
    Nyckelord :Förskola; delaktighet; barnperspektiv hermeneutisk cirkel;

    Sammanfattning : Forskningsintresset i denna studie fokuserar på hur det systematiska kvalitetsarbetet tar sin form på förskolorna. Centrala aspekter i studien är hur det sker utifrån barnens perspektiv och hur förskollärarna ser på arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet. LÄS MER

  3. 3. "Liksom man ser ju hur det har utvecklats nu och då utvecklas det ju mer i framtiden". En sociokulturell analys av barns historiemedvetande

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joel Rudnert; [2010]
    Nyckelord :children’s historical consciousness; focus groups with children; narrative schematic templates;

    Sammanfattning : Enligt den svenska läroplanen, LPO 94, är utvecklandet av elevernas historiemedvetande en av de viktigaste uppgifterna för undervisningen i ämnet historia. Det finns dock i forskningen ännu inga vedertagna beskrivningar av hur ett historiemedvetande känns igen i elevers uttryck och hur en progression av detta medvetande kan mätas. LÄS MER

  4. 4. Bilden som verktyg för lärande i geometri. En studie i år 4-6 med utgångspunkt i Bruners representationsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marietth Karlsson; [2003]
    Nyckelord :Mathematics; Matematikundervisning år 4-6; de geometriska grundformerna; bilder; representationsteori; visualisering.; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var dels att ta reda på hur elever uttrycker geometriska begrepp med hjälp av bilder, dels att försöka finna fler uttryckssätt för begrepp inom geometrin. Frågeställningarna var: Vilken betydelse har bilden som uttrycksform enligt olika teorier för lärande? Hur uttrycker elever sina bilder av de grundläggande geometriska formerna? Hur kan matematiklärare använda sig av bilder i sin geometriundervisning? För att söka svar på frågeställningarna valde jag att använda mig av litteraturstudie och empirisk studie. LÄS MER