Sökning: "Matematikundervisning år 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Matematikundervisning år 4-6.

  1. 1. Teorin om praktikarkitekturer som teoretisk lins för att studera tillgänglighet i matematikundervisning i år 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Brättorp; Kajsa Reimer; [2022-11-21]
    Nyckelord :tillgänglighet; matematikundervisning; tillgänglig matematikundervisning; teorin om praktikarkitekturer; undervisningspraktik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne där relativt många elever inte uppnår kunskapskraven. För att förstå varför och för att få alla elever att lyckas behöver svaren sökas inte bara på individnivå utan i hela undervisningspraktiken. Undervisningen behöver vara tillgänglig för att eleven ska utvecklas i sitt lärande. LÄS MER

  2. 2. Programmering i matematikundervisning för årskurs 4–6 – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sanna Ljungdahl; Louise Rosén Hultkvist; [2022]
    Nyckelord :datalogiskt tänkande; matematikundervisning; mellanstadium; programmering; visuell programmering;

    Sammanfattning : Programmering är idag en viktig del av elevers kunskapsutveckling i ett digitaliserat samhälle. Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka elevers möjligheter att utveckla sina matematiska kunskaper genom programmering samt synliggöra vilka utmaningar som framkommit gällande att arbeta med programmering inom matematik i åldrarna 9–13 år. LÄS MER

  3. 3. Konkret laborativt material i matematikundervisning : Synliggörande av det matematiska innehållet tal i bråkform med hjälp av konkret laborativt material i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Andersson; [2019]
    Nyckelord :konkret material; konkretisering; tal i bråkform; variationsteori.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare med hjälp av konkret laborativt material kan synliggöra det matematiska innehållet tal i bråkform i matematikundervisningen i år 4–6. Bakgrunden till studien är omdiskuterade resultaten i matematik som svenska elever fått i PISA och TIMMS samt ett intresse för hur konkret material på ett gynnsamt sätt kan användas i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Meningsskapande och vardagserfarenheter i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av meningsskapande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Hofberg; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Matematikundervisning; Meningsskapande; Vardagserfarenheter; åk 4-6;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen är ofta abstrakt och upplevs som svår får många elever att förstå. Denna studie syftar till att undersöka hur en undervisning, där elevens meningsskapande av matematiken används och hur matematiken kopplas till elevernas vardagserfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Matematik "på riktigt" : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om relationen mellan verkligheten och matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Lukas Jönsson; [2018]
    Nyckelord :real life connected; mathematics; teaching; teachers view; age 9-13; verklighetsanknuten; matematik; lärares syn; undervisning; 4-6;

    Sammanfattning : Matematiken har använts i flera tusen år. Även om matematiken i sig utvecklas är det en sak som består: vi använder den i verkligheten. Att arbeta med kopplingen mellan matematiken och verkligheten är ett av matematiklärarnas uppdrag. LÄS MER