Diagnostiska test - för vem och varför? : Gymnasieelevers uppfattning av diagnostiska test i kemiundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I detta examensarbete har en intervjubaserad undersökning genomförts, med tio gymnasieelever som studerar på det naturvetenskapliga programmet. Syftet var att ta reda på elevernas perspektiv på hur deras eget lärande i kemi kopplas till diagnostiska test, samt i vilka kontexter eleverna nämner diagnostiska test. Överlag verkar eleverna i undersökningen ha god förståelse av vad syftet är med diagnostiska test, men de tar frekvent upp negativa känslor som stress, prestationsångest och oro över om diagnostiska test påverkar betyget. Eleverna tog upp temat rättvisa i relationen mellan undervisning, lärarens förhållningssätt och bedömning av diagnostiska test. Teman som lärande och lektionsplanering är genomgående i elevernas svar där lärarens situation tas i beaktande. Det gäller inte minst för att planera och anpassa undervisningen till både klassen och enskilda elevers behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)