”Syns det inte, finns det inte” : En intervjustudie om förskollärares arbete med främjande fysisk miljö i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: I Läroplanen för förskolan: Lpfö 18 (2018) lyfts miljön fram ett flertal gånger, att den ska vara inspirerande för barnen där de kan samspela och utforska omvärlden (a.a.). Men i läroplanen är den fysiska lärmiljön sparsamt nämnd. Forskning om den fysiska miljön har heller inte prioriterats och inte reflekteras kring. Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma förskollärare arbetar med den fysiska lärmiljön för att främja barns utveckling och lärande. De två frågeställningarna är: Hur skapas lärmiljön utifrån barnens intresse och behov? Vilka faktorer påverkar skapandet och användning av lärmiljön? I studien används en kvalitativ metod där vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna bestod av fem förskollärare där alla arbetar på olika förskolor. Den insamlade empirin har sedan analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att förskollärarna har som mål att skapa lärmiljöer utifrån barns intresse och behov. Men det kan i vissa fall finnas faktorer som påverkar detta. Resultatet visar också att samtliga respondenter har samma återkommande lärutrymmen varje termin. Ett ytterligare resultat är betydelsen av att vara kreativ med det befintliga materialet genom exempelvis iscensättning. Detta fångar barnens uppmärksamhet och bidrar till fortsatt lek och interaktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)