Historiedidaktisk läromedelsanalys : En multimodal studie av läromedel för årskurserna 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: I den här multimodala studien analyseras två historieläromedel som är avsedda för mellanstadiet. Fokuset ligger på hur bilder används, vilken funktion de har, samt hur text och bilder samspelar med varandra i de båda läromedlen. I det centrala innehållet för årskurserna 4–6 i historia står det att undervisningen bland annat ska behandla ”Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500–1700”. Därför är 1500-talet i Norden och Östersjöriket Sverige, även benämnt som Vasatiden, det avgränsade område som undersöks i de här två historieläromedlen. Den tidigare forskningen understryker vikten av att samtala om- och studera bilder i läromedel eftersom det kan öka förståelsen hos eleverna – om bilderna är väl samman-kopplade till textinnehållet vill säga. Därför är det av stor vikt att utföra analyser av läromedel, liksom av bildinnehållet i läromedlen. Studiens resultat visar att det finns en variation av olika typer av bilder och bildfunktioner i de två läromedlen. De funktioner som är vanligast förekommande är föreställande- och informativa funktioner, vilka syftar att bidra till en större förståelse och en större kunskapsutveckling hos den som läser. Majoriteten av bilderna i de båda läromedlen samspelar dessutom väl med textinnehållet vilket kan bidra till ett större intresse och ett fördjupat lärande hos läsaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)