En studie om engelskundervisning på lågstadiet : hur lärare ser på litteratur och tidig språkinlärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur svenska lågstadielärare ser på tidig språkinlärning, särskilt när det gäller engelskundervisning, samt huruvida litteratur i vid bemärkelse används av dem och, om ja, vilken typ och på vilket sätt. Detta gjordes med hjälp av klassrumsobservationer och intervjuer med fyra lärare. Resultaten visar att lärarna för det mesta använde böcker och andra skrivna texter, medan exempelvis sånger och videos användes i mindre utsträckning. Informanterna ansåg bland annat att eleverna genom litteraturanvändning i undervisningen utvecklar sitt vokabulär och sin läsförståelse, samt att de genom exempelvis högläsning utvecklar sin fantasi och sitt intresse för litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)