ONLINE KUNDRECENSIONERS PÅVERKAN PÅ KONSUMENTERS KÖPINTENTION INOM HOTELLBRANSCHEN : En kvantitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka i vilken utsträckning konsumenter inom hotellbranschen påverkas av konsumentrecensioner online, och vilka faktorer som haft inverkan på i vilken utsträckning konsumenter var mottagliga för kundrecensioner. Faktorer som kvantiteten och kvalitet på recensioner, recensionens plattform, om recensionen var positiv eller negativ, varumärkeskännedom och tidens relevans. Den här artikeln syftade till att ge ett empiriskt bidrag genom att undersöka och jämföra flera faktorer som kan påverka konsumenternas köpintention i samma studie.  Denna studie använde en kvantitativ metod. En enkät utformades och distribuerades av författarna. Undersökningen fick cirka 300 svar från både män och kvinnor och från personer i alla åldrar över 18 år. Detta eftersom de enda som uteslöts från studien var personer under 18 år. Resultatet från enkäten analyserades med SPSS Statistics genom en regressionsanalys och korstabuleringar.  Resultatet av studien är att online konsumentrecensioner påverkar konsumenternas köpintention.  Faktorerna som undersöktes påverkar konsumenter på olika nivåer. Det var dock betydligt större påverkan från vissa faktorer än andra. Studien visade även att kvinnor påverkades i högre utsträckning. Den viktigaste faktorn var om konsumenten känner till hotellet eller inte. När kunden utvärderar ett hotell som den inte känner till i förväg är det mer sannolikt att den söker information från kundrecensioner och recensionerna får högre påverkan. Andra faktorer som hade stor inverkan var recensionens plattform (till exempel TripAdvisor) och kvaliteten och kvantiteten hos recensionerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)